Information till boende

 

Föreningen och styrelsen

 

En bostadsrättsförening har inget vinstsyfte utan drivs till självkostnad. Föreningens kostnader och utgifter delas av föreningsmedlemmarna och hyresgäster, och betalas som boendekostnad. Möjligheten att kunna påverka regler för boendet och sin boendestandard, genom att vara aktiv på föreningsstämman, är den största tillgången med föreningsformen.

Som medlem kan du under året lämna in förslag och motioner till styrelsen. Du kan också skriva en motion som tas upp till behandling vid den årliga föreningsstämman som är föreningens högsta beslutande organ. Det är både en rättighet och en skyldighet att som bostadsrättsinnehavare vara aktiv i föreningen. Du behöver inte sitta med i styrelsen för att kunna påverka. Att ha funderingar om bra boende och ha förslag kring detta innebär även det att vara aktiv. Huvudregler för föreningen, medlemskap och medlemsansvar är lag- och stadgebundna. Bostadsrättslag, föreningens stadgar och beslut tagna under föreningsstämman är vad varje medlem i föreningen förbinder sig att följa. Finns intresse av att arbeta i styrelsen kan du bli invald vid föreningsstämman. Styrelsen sköter sedan det löpande arbetet i föreningen och ansvarar för den ekonomiska förvaltningen.

 

Vad får styrelsen bestämma i en bostadsrättsförening?


Styrelsen har rätt att avgöra alla frågor som inte lagen eller stadgarna säger att medlemmarna skall fatta beslut om. Styrelsen beslutar exempelvis om frågor rörande den löpande driften av fastigheten och medlemskap i föreningen. Samtliga medlemmar kallas till föreningsstämman som hålls en gång per år. Då ges bland annat tillfälle att ta del av årsredovisningen, fatta beslut kring motioner och att utse medlemmarna i nästa styrelse. Den senaste årsredovisningen kan man också få tag på genom att kontakta styrelsen. Exempel på vad medlemmarna har rätt att besluta om på föreningsstämma är ny-, till- eller ombyggnad av fastigheten, ändring eller ianspråktagande av lägenhet, ändring av insats, utvidgning av föreningens verksamhet, ändring av stadgar, val av styrelse och revisorer, fastställande av balans- och resultaträkning, ansvarsfrihet för styrelse och revisorer, arvoden samt resultatdisposition.

 

El, gas och vatten

 

El

Våra lägenheter har automatsäkringar med jordfelsbrytare. Jordfelsbrytaren slår ut strömmen när det blir överbelastning i elsystemet. Huvudsäkringen är dock inte en automatsäkring. Välj rätt styrka när du byter propp. Elsystemet i fastigheten är ett enfassystem och är inte tillräckligt för att använda en modern elspis.

Kom ihåg att alla elinstallationer skall utföras av en behörig elektriker!

 

Gas

Samtliga lägenheter är anslutna till gas. Gasen tillhandahålls av Stockholm Gas (www.stockholmgas.se).

Känner du gaslukt? Följ dessa instruktioner:

  • Använd inte öppen eld
  • Rök inte
  • Tänd inte tändstickor

Kraftig gaslukt? Ring 020 – 44 11 00 till gasjouren som har öppet dygnet runt! Vid akut fara ring 112!

 

Vatten

Vatten tillhandahålls av Stockholm Vatten (www.stockholmvatten.se). Avgift för vatten och avlopp ingår i föreningsavgiften/hyran. Vattenläckor i ledningar och stopp i avloppet inom den egna fastigheten ansvarar fastighetsägaren själv för fram till den förbindelsepunkt där fastighetens ledningar ansluts till det allmänna ledningsnätet. Stockholm Vatten ansvarar för det allmänna ledningsnätet, det vill säga ledningarna utanför fastigheten.

 

Bredband och kabel-tv

Vår fastighet använder Zitius som kommunikationsoperatör för bredband via fiber. De erbjuder öppna nätlösningar för stadsnät och bostadsrättsföreningar. När du vill använda fibertjänster inom stadsnätet, väljer du det hos beställningsportalen Zmarket. Där kan du som är kund välja mellan olika produkter och tjänster inom bredband, telefoni och tv.

Vill du använda kabelnätet ska du kontakta Comhem (www.comhem.se).

 

Säkerhet i hemmet

 

Hemförsäkring

Alla som bor i Brf Bohuslänningen 1 ska ha en hemförsäkring. Även den som bor i andra hand kan teckna en hemförsäkring.

Viktig information till dig som bostadsrättsinnehavare.pdf

 

Bostadsrättstillägg

Brf Bohuslänningen 1 har tecknat ett kollektivt bostadsrättstillägg hos försäkringsbolaget Protector där vi även har föreningens fastighetsförsäkring. Det betyder att du som bor i bostadsrätt inte behöver teckna ett extra bostadsrättstillägg till din hemförsäkring.

 

Fastighetsförsäkring

Brf Bohuslänningen 1 har tecknat en fastighetsförsäkring hos försäkringsbolaget Protector som täcker flera olika typer av skador som föreningen bekostar, exempelvis om vi får skadedjur i fastigheten eller om något går sönder i den delen av fastigheten som inte ska bekostas av bostadsrättsinnehavare. Försäkringen innehåller också en ansvarsförsäkring för styrelsen.

 

Brandvarnare

Brand- och räddningsnämnden i Stockholm har beslutat att det ska finnas minst en fungerande brandvarnare i varje bostad. Denna skall sitta monterad på lämplig plats och ska kontrolleras varje år av innehavaren (det kan vara lämpligt att till jultid kolla funktionen!).

 

Ventilation inomhus

Alla ventiler ska vara öppna året runt. Ventilerna ska rengöras med jämna mellanrum. Ta bort smuts och damm. Ett smutsigt filter utgör dessutom en brandfara.

 

Sophantering

Alla hushållssopor ska slängas i sopnedkastet, knyt ihop påsen ordentligt. Om vi missköter detta får alla boende betala straffavgift.

Tidningar, papper och kartong ska slängas i avsedda behållare utanför port 16. Glas ska du slänga i avsedda behållare utanför port 22.

Vid Björnsonsgatan bredvid Ängby Södra fotbollsplan finns en återvinningscentral och klädinsamling, där boende hänvisas för att slänga övriga framktioner.

 

Grovsopor

En gång per år brukar föreningen hyra en container där du kan slänga grovsopor.

 

Gemensamma utrymmen och trivselregler

 

Markytor som omger huset tillhör fastigheten. Uteplatser och växter är till för alla boendes gemenskap och trivsel. Tomtens baksida såväl som framsida ska på bästa sätt spegla att här är det välskött, trivsamt och tryggt att bo. Det gäller även för trappor, källare, cykel- och barnvagnsrum.

Det är ej tillåtet att blockera entréer, källargångar och passager med cyklar, kälkar eller andra föremål pga brandsäkerhetsskäl. Det försvårar även för fastighetsskötarna som vi hyr/köper tjänster av och inte minst för ambulanspersonal om olyckan skulle vara framme.

Med tanke på brand och inbrott ska dörrar till källaren och portar hållas stängda. Det är särskilt viktigt när det gäller branddörrar. De förrådsrum som tillhör lägenheten ska vara låsta även när de inte används. Det är trevligt med ett rent och snyggt bostadsområde så vi kan väl alla hjälpas åt genom att lägga papper och annat skräp där det hör hemma.

 

Tvättstugan

Tvättstugan är tillgänglig för bokning av tvättpass alla dagar i veckan, kl 07-23.

Det finns 8 st 2-timmars pass/dag: 7-9, 9-11, 11-13, 13-15, 15-17, 17-19, 19-21, 21-23.

Du kan boka två pass i taget. När du påbörjat ett pass kan du boka ytterligare ett pass.

Tiden för ett pass är 2 timmar och omfattar tvätt och tork vilket betyder att ingen annan har tillgång till tvättstugan när den används av en boende. Du har inte tillgång till tvättstugan efter att ditt pass är slut. Bokad tvättid försvinner efter 30 minuter om man inte nyttjat sin bokning. Det elektroniska bokningssystemet är endast tillgängligt på bokningstavlan utanför tvättstugan. 2st vita "brickor" har delats ut till varje hushåll. Lämna tvättstugan i sådant skick som du själv vill ha den. Uppstår fel på något, felanmäl det till Jensen så att det kan bli åtgärdat snarast.

 

Cykelrum och barnvagnsrum

Ett cykelrum finns till vänster om tvättstugan. Detta utrymme är endast till för cyklar, barnvagnar och eventuella rollatorer.

 

Föreningslokal

I källaren finns även vår föreningslokal som har övernattningsmöjligheter. Kontakta styrelsen om du är intresserad av att låna lokalen.

 

Grillplats

På baksidan av huset har vi en grillplats med bord och bänkar. Alla boende i huset är välkomna att använda denna. Det är inte tillåtet att grilla på balkongerna och man får inte ställa egna grillar närmare än 8 meter från husets fasad pga brandrisk och av miljöskäl.

 

Trivselregler

Det är viktigt att vi alla som bor i Brf Bohuslänningen 1 känner att vi trivs när vi är hemma. God trivsel skapas om alla boende tänker på att vi gemensamt har ansvar för fastigheten och tomten och att vi visar hänsyn till våra grannar. Att bo i ett flerfamiljshus kräver både hänsyn och tolerans.

Tyvärr kan det aldrig bli helt störningsfritt i ett hus där många människor ska leva, sova, äta, duscha mm. Vissa irritationsmoment får man leva med. Men, ibland kan det vara för mycket ljud, grannen kanske har fest, spelar för hög musik för sent, eller gör renoveringsarbete för sent. Det bästa och snabbaste sättet att få bukt med störningen är att ringa på hos grannen och be dem dämpa sig. Bohuslänningen 1 har ingen störningsjour.

Om man har balkonglådor på sin balkong ska dessa vara placerade innanför balkongräcket och inte utanför, av säkerhetsskäl. Var försiktig när du vattnar balkonglådorna så att inte vattnet rinner ner på underliggande balkonger.

Det är inte tillåtet att skaka mattor från balkongerna. Använd istället piskställningen på baksidan av huset.

 

 

Renovera och installera

 

Bostadsrättsinnehavare

Som bostadsrättsinnehavare har du större möjligheter till förändringar i lägenheten. Enligt lag är du dock skyldig att först kontakta styrelsen vid större renoveringar. Bärande väggar får inte röras men även de väggar som inte är bärande kan, om de tas bort, orsaka sättningar i huset som du kan bli ansvarig för. Vid ombygnader ska blanketten "Ansökan om ombyggnad" fyllas i. 

 

Hyresgäst

Som hyresgäst har du rätt att på egen bekostnad måla och tapetsera i din lägenhet. Det är också tillåtet att utföra "därmed jämförliga åtgärder" i lägenheten. Man får alltså utföra mindre ingripande åtgärder. Om du är osäker på om det du tänkt göra anses vara "jämförlig åtgärd" är du välkommen att kontakta föreningens styrelse, som kan ge dig svar. Tänk på att utförandet måste göras på ett fackmannamässigt sätt, annars kan du bli skyldig att ersätta kostnaden för att återställa bostaden i sitt ursprungliga skick.

Det inte är tillåtet att ändra lägenhetens planlösning. Om du vill göra om något i din lägenhet men känner dig osäker på om det är tillåtet, kontakta styrelsen.

 

 

Andrahandsuthyrning

 

Bostadsrättsinnehavare

Som bostadsrättsinnehavare har du rätt att hyra ut lägenheten i andra hand. Dock måste du först kontakta styrelsen för ett godkännande, innan du hyr ut. Tänk även på att under uthyrningsperioden är det fortfarande du som bostadsrättsinnehavare som ansvarar för lägenheten gentemot föreningen, samt att du ansvarar för dina hyresgäster. Observera att andrahandsuthyrning är reglerat i Bostadsrättslagen.

 

Hyresgäst

Som hyresgäst får du ha inneboende i lägenheten. Du har även rätt att hyra ut lägenheten i andra hand under en begränsad tid när du ska studera eller arbeta på annan ort, och även om du av hälsoskäl måste bo på annan ort under en viss tid eller för att du vill prova att bo tillsammans med någon. Dock måste du först, innan du hyr ut, söka tillstånd hos föreningen. Du får ett skriftligt beslut på en beviljad andrahandsuthyrning.

 

 

Hyresjuridik till vardags – För dig som är hyresgäst

 

Hyreskontraktet

Vid sidan av vad som framgår av hyreskontraktet gäller hyreslagens bestämmelser.

Som regel löper våra hyreskontrakt från och med inflyttningsdatum och tills vidare. Uppsägningstiden är tre månader från utgången av den månad under vilken uppsägning sker. Den gäller för både hyresvärd och hyresgäst utom i vissa särskilda situationer såsom att hyran inte är betald. Det är alltid upp till hyresvärden att bestämma om ytterligare en hyresgäst ska få stå med på kontraktet. Om en av två hyresgäster vill flytta och säger upp avtalet kan den andre ha rätt att överta avtalet och få det förlängt för egen del.

 

Ansvar för lägenheten

Den som står på hyreskontraktet ansvarar för att de regler som gäller följs av dem som bor i lägenheten eller av dem som besöker lägenheten. Om det är flera som står på ett kontrakt delas ansvaret lika. Om en gäst har sönder något i lägenheten betyder det att det är den som har kontraktet som är ansvarig.

När det gäller hyreslägenheter är det hyresvärdens ansvar att underhålla lägenheten medan det är hyresgästens ansvar att vårda den. Att lägenheten vanvårdas är en grund för uppsägning. Om du uppsåtligen eller av oaktsamhet har skadat lägenheten kan du bli skyldig att ersätta föreningen för att skadan.

 

Byta lägenhet

Hyresgäster har rätt att överlåta lägenheten på någon annan om det är en förutsättning för att hyresgästen ska få en annan bostad. Hyresgästen ska då kunna visa vilka skäl som finns till bytet. Ett byte kräver också att vissa regler följs. Det är till exempel inte tillåtet att ta emot pengar för att överlåta en hyreslägenhet.

 

Information

Handdukstorkare i badrum ska alltid var påslagna.

 

Kontaktuppgifter

Styrelsen i BRF Bohuslänningen 1

Maurits Otterlo, ordförande

Marie Jonsson, kassör/ledamot

Renée Ader, ledamot

Loise Mezher, ledamot

Philip Ragnartz, ledamot

Sabella Mezer, suppleant

Pär Johansson, suppleant

Mats Blomqvist, suppleant

 

Styrelsen kontaktas helst via föreningsbrevlådan i port 24, via mail på brf.bohuslanningen1@gmail.com eller via kontaktformuläret här på hemsidan.

 

Felanmälan

Felanmälningar som gäller fastigheten eller tomten görs till Jensen Drift och Underhåll mellan 8-16 vardagar på tel 08-560 502 19 eller 0707-79 52 22.

Övriga tider och endast vid akuta felanmälningar som gäller fastigheten kontaktas Bravida Jour på tel 020-21 21 12.

Går även att felanmäla via deras hemsida: http://www.jensendrift.se/felanmalan/

 

Övrigt

Frågor om gas ställs till Stockholm gas kundservice på tel 0771-41 01 00 (vardagar 8-16).

Vid gasläcka, ring 020-44 11 00 (dygnet runt).

Kontakta Visma Services AB på tel 010-141 19 00 vid frågor kring hyresavi/årsavgift eller autogiro.